Iluzja wolności słowa i myślenia Czy Papież Franciszek lubi kremówki?


Drukujemy znaczki


02 listopada 2013, 21:59 | 7 komentarzy | 16 982

Poczta Polska jest jednak biedna. Stara się jak tylko może przypodobać klientom. Podejmuje się rebrandingu i dostaje po nosie za nieciekawe logo. Daje możliwość odbierania awizo przez SMS-a oraz maila, ale i tym nie zyskuje sympatii klientów. Tym razem próbuje otworzyć się na internet, niestety znów z różnym skutkiem.

Envelo – Poczta Prosta to pakiet usług dla internetowych klientów Poczty Polskiej. Jeszcze do niedawna przez internet mogliśmy co najwyżej sprawdzić w jakich godzinach otwarta jest placówka do której się wybieramy. Aktualnie możemy przy pomocy Envelo wydrukować znaczek, nadać list czy kartkę przygotowaną na ekranie naszego komputera. Jak pierwszy raz usłyszałem o tej usłudze pomyślałem że Pocztę Polską czeka rewolucja, na którą ona sama się zaczyna otwierać. Poprzednie funkcje były tylko wygodnym dodatkiem, a to jest zupełnie nowe otwarcie. Pierwsze użycie Envelo chwilowo ostudziło mój początkowy entuzjazm.

Jak w praktyce?

Postanowiłem dziś przetestować jak nowa usługa funkcjonuje w praktyce. Tak się składa, że miałem nadać jedną większą przesyłkę oraz zwykły list.

Po zarejestrowaniu się wybrałem  list priorytetowy do 350 g. Maksymalna waga przesyłki wysyłanej przez Envelo to 1000 g. więc z drugą, większą przesyłką musiałem udać się na pocztę. Po wyborze przesyłki od razu pojawiła się na ekranie cena, która nie odbiegała od ceny w placówkach. Nie miałem możliwości wyboru listu poleconego. Wybrałem rozmiar koperty (znaczki można drukować również na kartce oraz na etykiecie samoprzylepnej). Po opłaceniu (Envelo wykorzystuje przy płatnościach system eCard obsługujący wszystkie najpopularniejsze banki) mogłem pobrać PDF-a ze znaczkiem lub przejść do drukowania. Tu poszło w miarę gładko.

Dużym udogodnieniem jest możliwość wpisania (i dodania do książki adresowej przypisanej do konta na Envelo) danych osób, do których często wysyłamy listy. Niestety w praktyce średnio to wyszło. Liczyłem na to, że uda mi się napisać imię i nazwisko adresata, a w kolejnej linii nazwę instytucji. Edytor wbudowany w internetową aplikację niestety nie umożliwia tego typu operacji i jeśli miałbym drukować adres to nazwisko i nazwa firmy byłaby pisana ciągiem (w dodatku moim zdaniem dość małym i zbitym drukiem). Warto byłoby dopracować narzędzie, aby pozostawić większą dowolność użytkownikowi.

Po zakupie znaczka zerknąłem na skrzynkę mailową którą podawałem przy rejestracji. Trochę byłem zdziwiony po znalezieniu pięciu wiadomości od Envelo. Dostałem mailową informację o:

  • rejestracji w systemie
  • złożeniu zamówienia
  • potwierdzeniu zamówienia
  • fakturze w wersji elektronicznej (zaznaczyłem opcję F-VAT więc ten mail dostałem na moje życzenie)
  • neoznaczku (też się sam o niego prosiłem, ale mógłby być wysłany z fakturą)

Ilość wiadomości spokojnie można było ograniczyć do trzech. Właściwie to po co komu informacja mailowa o złożeniu zamówienia i późniejszym potwierdzeniu? Czy F-VAT i znaczek nie jest wystarczającym potwierdzeniem?

Jeszcze miałem jeden problem z fakturą. Formularz gdzie wpisywałem dane nie przepuszczał nazwy firmy z cyframi. Kiedy tylko wpisałem dowolną cyfrę, ta automatycznie była usuwana. Korespondencji poprzez Pocztę Polską praktycznie nie prowadzę, a słowo „poczta” raczej kojarzy mi się z inboxem, w związku z tym i faktury nie są mi tak potrzebne. Przypuszczam, że gdyby z usług Envelo miała korzystać Cyfra+ (z racji znaku specjalnego), Brand24 czy inna większa firma to faktury byłyby mile widziane. Bardzo możliwe że da się obejść formularz i poprosić o korektę w Biurze Obsługi Klienta, ale mimo to jest to rozwiązanie dość niewygodne. A przecież miała być Poczta Prosta.

Kartka lub list z internetu

Pozostałe usługi Envelo związane są z wysyłką przez internet listu czy pocztówki ze spersonalizowaną treścią. W pierwszym przypadku mamy do wyboru kilka wzorów. Możemy w ten sposób wysłać CV w sprawie pracy, podanie o przedłużenie umowy, o udział w konferencji naukowej czy reklamację. Na tych czterech propozycjach lista gotowych szablonów się niestety kończy. Szkoda. Po Poczcie Polskiej spodziewałem się bazy co najmniej 50-100 szablonów.

Trochę lepiej jest w przypadku kart. Do wyboru jest na pewno ponad setka pocztówek (być może kilkaset) oraz propozycje życzeń do umieszczenia na odwrocie. Jedno mnie męczy w kwestii Neokartek. O ile w przypadku  formalnego listu wydruk jest pożądany, o tyle kartkę każdy z nas wolałby dostać własnoręcznie podpisaną (a najlepiej w całości własnoręcznie napisaną). Tego usługa Envelo niestety nie zapewni.

Podsumowanie

Dzięki usłudze Poczty Polskiej umożliwiającej zakup znaczka przez internet kończy się dla wielu osób stanie w kolejkach i czekanie na swój numerek. Teraz w ciągu kilku minut w domowym zaciszu można wydrukować kopertę i wysyłać listy bez konieczności odwiedzania placówki. To zdecydowany plus. Niestety szereg niedociągnięć może sprawić, że usługa będzie wykorzystywana przez nielicznych. Przypuszczam, że mniej osób skorzysta z internetowego listu, a jeszcze mniej z Neokartki. Mam nadzieję, że Poczta Polska rozwinie dotychczasowe usługi, poprawi się, wyciągnie wnioski na przyszłość i kolejne usługi takie jak poczta hybrydowa, list skanowany (szczególnie przydatne dla osób mieszkających za granicą, które nie mają bliskich, którzy skanują i przesyłają pocztę), eList czy ePodpis zostaną uruchomione jako dopracowane produkty. I choć filateliści (z powodu braku unikatowych znaczków) będą sobie rwać włosy z głowy to przewiduję dla tego typu sposobu wysyłki poczty tradycyjnej świetlaną przyszłość.

Będzie mi niezmiernie miło, jeśli dołączysz do mnie na Facebooku!

Kamil Lipiński – mąż i ojciec, przedsiębiorca, webdeveloper, bloger, człowiek, który ma wielką nadzieję na to, że można się czegoś sensownego o WordPressie dowiedzieć w 500 sekund. Wierzący (bynajmniej nie w technologię) geek.

Subscribe without commenting




Spelling error report

The following text will be sent to our editors: